Πέμπτη 20 Απριλίου 2017

Η μοιραία πτώση του ελικοπτέρου UH-1H

του Μιχάλη Χριστοδουλίδη
Τομεάρχη Ελλήνων Πολιτεία
Ενέργειας & Υποδομών





Με αφορμή το τραγικό αεροπορικό δυστύχημα, και για να σταματήσει αυτή η παραφιλολογία των ”ειδικών” ανίδεων τηλεπερσόνων, αν ο χειριστής ήταν έμπειρος, αν το ελικόπτερο ήταν παλιό, αν ήταν συντηρημένο και άλλα τέτοια, θα πρέπει να γνωρίζουν κάποιοι ότι:

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που αφορούν τα αεροπορικά δυστυχήματα διεθνώς και εν καιρώ ειρήνης οφείλονται πρωτίστως σε ανθρώπινο λάθος (λάθος εκτιμήσεις, λάθος χειρισμοί κλπ), κατά δεύτερο λόγο σε ακραίες αντίξοες καιρικές συνθήκες και τρίτον σε μία σειρά μηχανικών βλαβών (εξαιρούνται οι τρομοκρατικές ενέργειες).

Τα πτητικά μέσα δεν απογειώνονται για πτήση, εάν και εφόσον δεν έχουν επιθεωρηθεί-συντηρηθεί “by the log book’“, εξονυχιστικά, ειδικά σε στρατιωτικά αεροσκάφη ή ελικόπτερα που ακολουθούν τις αυστηρότερες των αυστηρότερων ελέγχων-επιθεωρήσεων-συντηρήσεων κατά mil-spec.

Η ρητορική γύρω από ”ιπτάμενα φέρετρα” κλπ -αυτή είναι ένας μύθος- τα πτητικά μέσα όταν συντηρούνται κανονικά και περιοδικά (βαριά συντήρηση) μηδενίζουν το ”κοντέρ της ζωής τους” και γίνονται αξιόπλοα σαν να ήταν θεωρητικά εντελώς καινούργια. Επίσης η έννοια του άπειρου πιλότου ή του έμπειρου, δεν έχει καμία έννοια σε αεροσκάφη ή ελικόπτερα που υπάρχει πλήρωμα κυβερνήτης και συγκυβερνήτης (ο κυβερνήτης είναι πάντα έμπειρος).

Τα πτητικά μέσα δεν αποσύρονται γιατί είναι απαρχαιωμένα, αλλά γιατί η κατασκευάστρια εταιρεία σταματάει να τα υποστηρίζει (θέμα marketing). Πάνω σε αυτό στηρίζεται ο αμερικανικός βιομηχανικός “κολοσσός”. Όλα τα αμερικανικά στρατιωτικά ελικόπτερα φέρουν παρατσούκλι ινδιάνικης φυλής, αλλά το εν λόγω λέγεται και Χιούι από την προφορά σαν λέξη του τύπου του UH1H, αντί του Iroquois που είναι το επίσημο. Όχι μόνο δεν είναι αξιόπιστο, αλλά το Χιούι είναι το πρώτο σε συνολικό αριθμό παραγωγής αεροσκαφών από οποιοδήποτε άλλο αεροπορικό μέσο παγκοσμίως. Η “παλαιότητά” του έχει ΜΟΝΟ σοβαρή επίπτωση στην επιχειρησιακή αξία του, που το καθιστά απαξιωμένο πλέον για τους άκοπους που χρησιμοποιείται.



Γενικά τα ατυχήματα αυτά, στατιστικά βαίνουν μειούμενα με ραγδαίο ρυθμό, λόγω της βελτίωσης της ασφαλείας πτήσεων που προκύπτει από τα lessons learned των προηγούμενων ατυχημάτων. Γι αυτό επειδή είναι σπανιότατα, παίρνουν μεγάλη δημοσιογραφική έκταση. Ο συγκεκριμένος τύπος ελικοπτέρου είναι εξαιρετικών δυνατοτήτων όσο αφορά πτήσεις που γίνονται εξ’ όψεως, (VFR) δηλαδή με γυμνό μάτι και άριστη ορατότητα είναι τελείως ακατάλληλο όμως να το βάλεις σε συνθήκες μειωμένης ορατότητας και χαμηλού ύψους κι αυτό μόνο λόγω του ηλεκτρονικού εξοπλισμού που δεν φέρει.

Τα καλύτερα και τα πιο σύγχρονα ελικόπτερα στον κόσμο όταν επιχειρούν σε ορεινή περιοχή που ξέρεις ότι υπάρχουν πυλώνες της ΔΕΗ, σε χαμηλό ύψος και στο περιθώριο που σου αφήνει μια βάση νεφών στα 500 πόδια, ήτοι να πετάς με 150χλμ την ώρα μέσα σε ένα οπτικό τούνελ ύψους 140 μέτρων, όταν ο αεροπορικός χάρτης της περιοχής σου λέει, πέτα στα 7.300 πόδια από την θάλασσα για να μην τρακάρεις πουθενά. Το ελικόπτερο αυτό πέταγε στις 3.000 πόδια περίπου από το ύψος της θάλασσας με μειωμένη ορατότητα και 300-500 πόδια (100-150μ) πάνω από βουνοκορφές. Κανένα ελικόπτερο δεν θα μπορούσε να αποφύγει την πρόσκρουση.

Χριστοδουλίδης Μιχάλης Σμήναρχος ε.α
π. Αρχιμηχανικός Αεροσκαφών στην Π.Α